Hjärsås kyrka
Tilbage til forsiden
Se Hjärsås kirke. Den ligger i det østlige Skåne, ca. 20 km
øst for Häsleholm. På kirkegården giver kyrkvårdmästeren, Åke, hånd, gangene er
sirligt revne og nu er han i gang med at ordne græsset rundt om nogle gravsten.
Lige overfor kirken ligger pastorsexpeditionen hvor man kan
få en lille pjece om kirken. Og kirken er en middelalderkirke ligesom dem vi har
1700 af i det nuværende Danmark. Den er bygget i samme tradition som de danske
kirker, måske af en bygmester fra Sjælland eller Jylland. Den er bygget af
teglsten hvad der er usædvanligt i Skåne, hvor der er masser af sandsten som
relativt let hugges til blokke. De kloge daterer kirken til ca. 1230 på baggrund
af et møntfund.
Cafe og skorsten
Når man træder ind i kirken, træder man først ind i en
cafe. Det store sydlige sideskib er blevet omdannet til cafe hvor man kan hygge
sig når der er møder i kirken. Der er også et toilet med et større
førstehjælpssortiment, sponseret af producenterne. Kirken er opvarmet, til
gengæld skæmmes kirkens tag af en skorsten.
Ahornløv og røde æbler
Denne oktoberdag mødes den indtrædende af en krukke med
glødende efterårsløv og en stor kurv med røde nedfaldsæbler, tak for det. Ellers
fanges blikket af et stort gardin som er malet på væggen over den fine
prædikestol. Det er en fresko, malet i midten af 1700-tallet.
Se ahornløvet
Helvede udpensles
I hvælvet i korets loft findes det absolutte højdepunkt i
kirken, de fantastiske kalkmalerier. Blikket fanges først af en forrygende
fremstilling af djævlenes arbejde på dommedag. De indfanger store mængder af
syndere og stuver dem ned i den sorte gryde hvor de koges. Derefter er de klar
til at blive jaget ind i gabet på det store dyr i åbenbaringen hvor de
uhyrligste pinsler fortsætter. De fantasifulde djævle har flere ansigter, mange
horn, bryster, forskellige former for penis, haler, takker i stedet for vinger
og de forfærdeligste kløer. En af sjælene, en smuk, langhåret kvinde, styrter
forbi gryden og er på vej ned i hovedet på tilskuerne, men i sidste øjeblik får
to forfærdelige kløer fat i hendes arm, og hun hjælper selv med ved at klatre op
i gryden. Se hvælvet og djævlene
Kampen om sjælene
Sjælene er alle nøgne, der er mænd og kvinder, gejstlige og
almindelige mennesker mellem hinanden. Nogle af dem er blevet henrettede for
deres forbrydelser, der er en galge med en hængt mand og en stejle med hjul og
en parteret krop. I trekanten ved siden af har tre djævle fået fat i en særlig
lækkerbisken, en stor langhåret mand som kæmper vældigt imod. Det er den rige
mand, fortæller bogen. Djævlene snupper ham lige for næsen af en engel som også
er i færd med at høste sjæle. Englen holder beskyttende om tre sjæle som er på
vej til himmelborgen. Mens en af sjælene på vej i helvede slår hænderne for
øjnene.
I Himmelborgen
I næste trekant ses himmelborgen hvor tre omslyngede sjæle
som folder hænderne er på vej ind gennem porten. Og endnu en engel der ankommer
med en frelst sjæl, mens basunengle trompeterer.
I trekanten mod vest ses himmelkroningen: Jesus velsigner
den knælende Maria. Begge har tunge kroner på hovedet og er vældigt langhårede.
Se Himmelborgen og himmelkroningen
På væggene i koret er der også rester af kalkmalerier. Mod
nord ses Jesus med samme kolossale hår og skæg stå op af graven, mens en
harnisk-klædt soldat ligger sovende henover sin lanse. Mod syd en anden
harnisk-klædt kæmpe med knækket lanse, måske Sct. Jørgen efter dragedrabet. Men
forstørrelsen af korets vinduer har fjernet dragen.
Kalkmalerierne er fra omkring år 1500 og er i slægt med
malerier i Maria Magdalena kirke på Djursland og i Nørre Herlev kirke ved
Hillerød. Derfor tilskrives de enten Mikaelmesteren eller Vallensbækmesteren.
Slægtsskabet understreger de tætte forbindelser i det danske rige i 1500-tallet.
Murstensornamentik
Udefra ser kirken noget sammenstykket ud. Den oprindelige
kirkes skib og kor er udvidet med et meget stort tårn hvis nederste fag indgår i
kirken og et kolossalt sideskib mod syd, med skorsten. Tårnet blev bygget i
1773. Til bygningen af tårnet medgik 2744 læs kampesten og 400 læs grus. Det var
noget af en indsats. Også sydskibet der kaldes nykirken, blev bygget i
slutningen af 1700-tallet. Baggrunden for udvidelserne var det stigende
befolkningstal.
Den oprindelige kirke står fint med sine hvidmalede
teglsten og med murstensornamentik i forskellige farver således at det hvide
skib indrammes af rød og grå ornamentik, hvilket har en fin virkning. Farverne
menes at være fra 1500-tallet. Se kirken udefra
På sydsiden er markeret et tidligere kapel og de tidligere,
små vinduer.
Oktober 2008.
|