Stop og se - på Danmarks kirker

 

Nødebo billeder                Tilbage til Nødebo kirke
Kirke, trætårn og våbenhus set fra vest
Magdalenas kilde pibler ud af kirkebakken. Det var helligt vand. Derfor valfartede man til kilden og kirken. Syge blev raske, lamme blev gående og døve hørende.
Den arrede nordside med rester af romanske vinduer i blokke af kildekalk. Det tilbyggede tårnrum kan også anes i murværket. Den grimme apsis i gule mursten har jeg nådigt skåret væk.
Kirkens indre domineres af orgelpulpituret. Men heroppe kan man komme helt tæt på kalkmalerierne. Bag pulpituret ses buen ind til tårnrummet.
Adam og Eva argumenterer med Vorherre. De har endnu ikke fået figenblade på. Slangen er en rigtig fin og forførende og kronet kvinde, og træet bugner med æbler.
Men straffen kommer til de ulydige som nu har fundet nogle store bladbuske frem som de kan dække deres nøgenhed med. Paradiset ses bag ærkeenglen som et palads med en masse ansigter der titter ud af den åbne dør.
Adam og Eva vinker farvel - eller prøver de stadig at protestere? Det er jo derfor de smides ud. Så snart de har bidt i æblet, begynder de at tænke og blive selvretfærdige. Se også svampeblomsten til venstre og stjernerne som fylder baggrunden ud. Horror vacui.
Her ses hvorfor mesteren kaldes De store næsers maler. Adam og Eva er kommet ned på jorden og tjener deres brød i deres ansigts sved. Adam er iklædt den hud som Vorherre gav ham. Men ellers kunne det være en scene fra en gård i Nødebo. Stærke, koncentrerede ansigter.
Adam og Eva arbejder på at opfylde jorden med deres efterkommere. Eva har ikke mindre end 14 børn omkring sig. Et barn på skødet kræver at få bryst. Men Eva klarer det hele.
Er det ikke Adams ansigt der ses under bindet? Man ved det ikke. Nogle mener at det er Jesus som pines af to bødler i spidse sko. Men han har ingen glorie, og han er fuldt påklædt.
Jesus dømmes af Herodes som sidder underligt strittende med benene i sin tronstol. Yderst til venstre står Peter med sin nøgle. Er kirken indviet til Sct. Peter?
Jesus piskes af to bødler. Selvom han står bag den tynde søjle, lykkes det ham alligevel at vise ansigtet frem. Se også her de svampelignende blomster eller træer som er så karakteristiske for denne maler.
Korsfæstelsen uden de normale tilskuere. Der er kun bødlen som hamrer en nagle i Jesu hånd. Han står på en meget lang stige. Og så er der Longinus som stikker sit spyd i siden på Jesus. Det får en masse blod til at sprøjte ud. I det hele taget er Jesu krop en smertensmands, martret og mærket. Mens hans ansigt er roligt og kongeligt som i den romanske periodes billeder af korsfæstelsen.
Jesus ligger i sin sarkofag. Ved siden af den står Paulus med sværdet og Peter med nøglen. Paulus har en stor skål eller kalk i hånden, er det nadverbrødet der er i den? Peter har en stor kost i hånden, er det til det hellige vievand? Ovenover dem ses sol og måne, men vendt på hovedet? Igen er det en helt utraditionel fortolkning af gravlæggelsen, hvor det plejer at være Maria og Johannes der er hovedpersonerne.
I koret, på den fornemme østvæg som kirkegængerne kan se, hænger denne udviskede himmelkroning. Jesus velsigner sin moder, som tilbeder ham. Det er det samme stærke ansigt med de voldsomme øjne som i korsfæstelsen. Billedet har været overmalet af et andet kalkmaleri, derfor er farverne væk.
I de tre andre hvælvinger er der evangelist-symboler. Her er det Johannes ørn.
Nu bevæger vi os ind i tårnrummet som er skilt fra resten af kirken af en tung bue. Her er det Undløsemesteren som på en ganske anderledes elegant måde har udsmykket væggene.
En elegant og forfinet himmelkroning ses i tårnrummet som er udsmykket af Undløsemesteren, eller Unionsmesteren som han også kaldes fordi han har udsmykket kirker i Danmark, Norge og Sverige. Se forsøget på at lave et perspektiv i bænken. Jesus velsigner sin mor til akkompagnement af himmelsk musik.
Nedenunder himmelkroningen ses de hellige tre kongers tilbedelse af Jesusbarnet i Bethlehem. Jesus står på mors skød og leger med den første konges gaveskrin, mens han velsigner kongen. Et billede på vasallernes hyldest til Dronning Margrethe I og hendes umyndige søn, Erik af Pommeren. Til højre ses Josef, nogle dyr og et gærde. Her er vi i de lokale bønders verden.
Den hellige Katharina med hjul og sværd og den hellige Barbara med sit tårn. To helgeninder som begge nægtede at gifte sig med hedenske herskere og blev straffet derfor. De ville være Jesu brude, som så mange andre unge kvinder på den tid der blev nonner.
To helgeninder eller helgener som ikke er identificerede. Det kunne være et stifterpar som donerede en kirke til Gud. Men de har glorier på, og det passer ikke på stiftere.
Apostlen Johannes som blev martyr da han blev tvunget til at drikke gift, står med sit giftbæger. Har han ikke også en pennefjer i hånden som signalerer at han skrev Johannes-evangeliet? Derefter kommer Peter med sin kæmpestore nøgle og Paulus med et stort sværd. Han blev halshugget. Nødebo kirke må være indviet til Peter og Paulus siden de trækkes frem i en række af kalkmalerierne.
Den ene fløj i den meget fine altertavle fra begyndelsen af 1500-tallet. Nederst knæler den kvindelige del af det par som har doneret tavlen. Man ved ikke hvem hun er. Ovenover ses en helgen.
Udenfor arbejder graveren med at nydesigne et gravsted.
Lad os endnu engang glæde os over dette monument over 1000 års kontinuitet og forandringer som er nødvendiggjort af ændrede behov, nye tekniske muligheder og nye tiders mode.
Tilbage til Nødebo kirke.

Tilbage til forsiden.