Østerlars Kirke
Tilbage til forsiden
Se Østerlars kirke, det er Bornholms største
rundkirke. Den ligger på det frodige Østbornholm med udsigt til
havet, der her har en særligt høj horisontlinie. Det har alle
Bornholms malere dokumenteret til fulde.
Kirken ser utroligt stærk og robust ud, en hvid
håndgranat med sort hat i alt det grønne. Som ved mange af de
rektangulære middelalderkirker er det blevet nødvendigt at udstyre
den med tunge stræbepiller for at murene ikke skulle vælte udad. Det
er en konsekvens af den runde sorte hat som kirken senere er blevet
forsynet med. Den giver et pres udad på de tykke stenmure, som
oprindeligt kun skulle bære et fladt tag.
Kirken har oprindeligt set meget anderledes ud.
Der var ingen stræbepiller og våbenhus, kun skib og kor som to
sammenføjede cirkler med den lille korrunding klistret på, bittesmå
vinduer og vagter på taget som spejdede ud over havet efter
fjendtlige, vendiske skibe. For kirken er som de andre rundkirker
bygget i sidste del af 1300-tallet da venderne hærgede
Østersølandene.
Inde i kirken er der en meget smal og ubekvem
stentrappe i den tykke ydermur der fører op til anden og tredje
etage. Anden etage var beregnet til forråd og til kvinder og børn,
mens mændene fra 3. sal forsvarede kirkefæstningen. Nogle
historikere forklarer endda kirkens runde form med at den skulle
gøre kirken særligt svær at angribe med en rambuk.
Oprindeligt har kirken stået med vældige
kampestensmure og bittesmå glugger. Udmykningen har begrænset sig
til den flotte portal om kvindedøren og til korrundingens halvsøjler
(lisener) med udhuggede buehvælv imellem. Her ses kontrasten mellem
de to byggematerialer som Bornholm er gjort af: Granitten fra den
nordlige halvdel som står fuldstændig uændret efter 900 år, og så
Sydbornholms mere formbare, men også mere forgængelige, sandsten.
Korrundingen er bygget af granitsten fra markerne omkring kirken,
mens lisener og buehvælv er huggede i sandsten som er blevet mærket
af tidens tand. Se korrundingen
Tempelriddernes skat og det mystiske hulrum
D. 21. juli 2008 opdagede man at ukendte
gerningsmænd havde boret to små huller i kirkegulvet midt i
Østerlars kirke. De var uden tvivl på jagt efter det mystiske hulrum
som amatørhistorikere hævder at deres målinger viser at det skulle
ligge under kirken.
Det er aldrig blevet opklaret hvem der borede
hullerne. Men der er ikke nogen tvivl om at de har forbindelse med
forfatteren Erling Haagensens forfatterskab. Haagensen prøver i
fiktiv og ikke fiktiv form at argumentere for at kirkerne slet ikke
var bygget til forsvarsformål. Det var derimod de mystiske
tempelriddere som i forbindelse med korstogene mod Estland slog sig
ned på Bornholm. Her opførte de kirkerne som en slags observatorier
og målestationer der skulle muliggøre en opmåling af jordens
størrelse og andre ting som de katolske kirke forbød.
Erling Haagensen mener at de trekanter som
rundkirkerne og fæstningen på Christiansø udgjorde, gav
tempelridderne mulighed for at udregne jordens størrelse og at
begynde en opmåling af den.
Det er drabelige og fascinerende teorier som
let sætter fantasien i sving. Og som altså får ukendte gerningsmænd
til at prøve at bekræfte dem ved at bore huller i gulvet i Østerlars
kirke. Men så er det nok heller ikke mere.
Kalkmalerierne
Kirkens kalkmalerier står utroligt smukt i et
bånd omkring den tykke midtersøjle der bærer taget og de øvre
etager. Desværre var ca. en fjerdedel af billederne for udviskede
til at de kunne fremdrages. Men de resterende tre fjerdedele er
meget fascinerende. De udgør et gulbrunt bånd omkring hele søjlen,
ca. en meter højt.
Temaet er Jesu liv og død. Første billede viser
undfangelsen hvor Mikael forkynder for den bly Maria der undseligt
kigger ned, at nu er hun altså med barn. Længere mod venstre løfter
hun glad det lille svøbelsesbarn op så vi kan se og beundre det.
Bagved står en storsmilende okse og et glad æsel og kigger med.
På næste billede er den lille familie redet
forbi på vej til Ægypten for at undgå at Jesusbarnet skulle blive
slået ihjel i barnemyrderierne i Bethlehem. Maria har gjort et under
så forfølgerne bliver narrede. På flugten mødte de en mand der
skulle til at så sit korn. Maria fik kornet til at vokse så hurtigt
at da de forfølgende soldater – til hest og i heldækkende brynje –
når frem, kan sædemanden med sandhed sige til dem, at ingen er
passeret forbi siden han såede sit korn. Se sådan narrer man
fjenden, når man er på god fod med Vorherre.
Se kalkmalerierne.
På billedet står sædemanden, glad smilende, og
svinger med sin fulde pose med korn han lige har høstet, mens mutter
ligger på knæ og stadig er i gang med seglen. Hesten griner også her
– måske ad de dumme ryttere.
Dommedag
Nu kommer så de manglende billeder, og da vi
møder Jesus igen, er han ved at blive sømmet op på sit kors.
Derefter nedtages han af korset af Maria og Johannes, for så
triumferende at stige op af sin stensarkofag, mens vagtposterne
sover. Han stiger ud af sin sarkofag på akkurat samme måde som alle
sjælene i den afsluttende store fremstilling af dommedag stiger ud
af deres store fællesgrav for at gå frem for dommeren.
Dommeren sidder i midten af billedet i en stor,
oval mandorla med to sværd der symboliserer retfærdigheden,
stikkende ud fra den dømmende mund. Hans fødder med deres sår står
på regnbuen. Hans skikkelse er så stor at den rækker fra den jord
som sjælene stiger op af, og op til himlen hvor de salige i dobbelt
størrelse jubler.
Indrammet af to engle med dommedagstrompeter
ser vi til venstre for Kristus de frelste sjæle, de har alle en
glorie på. Men også her er der rangorden. I det midterste lag står
bisperne forrest med deres bispehuer på de ellers nøgne kroppe, mens
de almindelige gejstlige kommer derefter med deres tonsur (håret er
klippet af i en runding øverst på hovedet hos munke). I det nederste
lag står kongerne forrest.
Fandens skabede bag
På den anden side af Kristus er der ingen smil,
men sorg og tænders gnidsel. Også her står sjælene op af den store
fællesgrav. Her er der enkelte konger, men kun i den bageste
tredjedel. I det midterste lag er det de gejstlige der føres til
helvede. Forrest er der dog nogle kongelige og bagest nogle
almindelige mennesker, en af den slår hænderne for ansigtet i
forfærdelse. De gejstlige gemmer sig i midten.
Det er nogle forfærdelige brune smådjævle der
slår en tyk kæde om de dømte og trækker dem ind i helvedets
kæmpemæssige gab der er besat med tænder. Djævlene er åbenbart
forbundet med smedehåndværket for to af dem bærer svære smedehamre.
Inde i gabet har fanden selv frit spil, han
spræller, gul og grinende, og med horn i panden mens han overskider
de fortabte. Han ”sidder skrævende på hug og med et ondt grin
fremviser sin skabede bag”, som der så pænt står i kirkens folder.
Sct. Lars
Kirken er viet til Sankt Laurentius, eller Sct.
Lars på dansk. Han var en af den kristne kirkes første skatmestre.
Da kristenforfølgelserne satte ind, nægtede han at udlevere kirkens
penge. Derfor blev han grusomt tortureret. Han blev overhældt med
kogende olie og stegt på en rist. Det er grunden til at hans symbol
er en rist.
I de andre, mindre rundkirker, er midtersøjlen
massiv. Men Østerlarskirke er så stor at det romanske hvælv ikke har
kunnet strække så langt. Derfor er midtersøjlen åben i midten så
kirken har et lille rundt midterrum. Her står døbefonten og rummet
bruges til dåbshandlinger – som det formodentlig også er blevet det
i den oprindelige kirke. Se
ovnen.
Det mørke, magiske rum
Den store midtersøjle med ”ovnen” som
midterrummet kaldes, gør at rundgangen udenom den virker trang. Man
kan tænke sig hvor mørkt og mystisk kirkerummet har virket på egnens
bønder som sad på en stenbænk rundt langs væggene og kiggede på de
dunkle billeder i kerternes blafrende skær. Imens præstens og
munkenes monotone messen fra koret blandede sig med den bedøvende
duft af røgelse.
Dengang var åbningen til koret mindre, kun
omkring 2,80 m bred, så det klart blev markeret at de gejstlige var
nærmere Gud.
Først med reformationen i 1536 fik man brug for
mere lys i kirken, nu skulle menigheden synge salmer på dansk, og så
skulle man kunne læse i salmebogen. Derfor blev de nuværende, store
vinduer skåret i de tykke mure.
Altertavlen står smukt og enkelt i den hvide
korbue. Den er meget gammel, fra omkring år 1600, men de to billeder
af Kristus med brødet og med vinen er malet af den bornholmske maler
Paul Høm i 1956.
|