Solbjerg kirke
Stop og se på Solbjerg kirke. Den ligger i
Østhimmerland, 10 km nord for Hadsund. Den står på sin bakke højt
over landsbyen Solbjerg, der ligger i sænkningen rundt om
kirkebakken.
Bronzealderhøjen
På kirkegården, kun 3 m fra kirken, ligger en
stor bronzealderhøj hvorfra man har en imponerende udsigt over det
bølgede landskab. I bronzealderen for 3000 år siden var det meste
skov hvor man i lysningerne kunne se røgen fra de mange bopladser
stige op. Mod øst var landskabet åbent. I nordøst var vildmosen ved
at blive til og mod øst kiggede man over nogle bakker ud på Kattegat
som gik meget længere ind end det gør i dag. De talrige høje i
området vidner om at der var mange og store bopladser. Der lå
yderligere 2 høje lige nord for kirkegården som geskæftige jordejere
i tidens løb har pløjet ned.
De soldyrkende bronzealderfolk har efterladt
flere spor. I kirkegårdsdiget er der to af de store sten der har
mange skålmærker. Det er helleristninger som blev brugt når man
ofrede til solen. Se billedsiden
Kirkebygningen
Kirken er bygget i 1100-tallet, men var da
mindre. Den bestod dengang af koret og skibet som var 5 m kortere.
Omkring år 1500 har ejeren udvidet kirken – betalt af den årlige
tiende fra bønderne og hans egen syndsbevidste velstand. Skibet er
blevet 5 m længere og våbenhuset mod syd er tilsvarende flyttet mod
vest således at dets oprindelige vestmur er bevaret som østmur i det
nye våbenhus. Derfor ligger det lidt skævt i forhold til skibet –
det er også for stort. Det oprindelige, flade træloft blev erstattet
af stjernehvælv, bygget af munkesten. Tårnet blev sandsynligvis
bygget ved samme lejlighed. Det er smallere end andre landsbykirkers
tårne.
På kirkeskibets nordside og tårnets nederste
del kan man se hvordan bygmesteren har brugt kvaderstenene fra den
oprindelige gavl i murværket. De alternerer tilfældigt men smukt med
de røde munkesten. Tårn og våbenhus er i øvrigt bygget af gule
munkesten, fortæller hæftet om kirken som kan findes og betales i
våbenhuset.
I 2001 var koret ved at brække over og gavlen
på vej til at vælte udad. Man kan se en knækket kvadersten og en
tydelig sænkning i murværket mod syd. Graveren, Birger Pedersen,
forklarer at dræningen af tagdryppet var lavet forkert, sådan at
jorden under koret blev skyllet væk. Nu står koret på en stor
betonblok og klarer forhåbentlig 900 år mere.
Troldens vrede
Trolde har altid hadet kirker, og da især deres
klokker der ideligt bimlede ud over landskabet og forstyrrede
troldenes søvn og øvrige gerninger. En gang blev en trold så arrig
over larmen fra Solbjerg kirke at den prøvede at vælte kirken.
Mærket efter dens spark ses stadig i kirkemuren på nordsiden af
skibet, ikke langt fra koret.
Andre hævder at det sålformede mærke er
stenhuggerens bomærke. At stenhuggernes mester har indhugget det
mærket som tegn på at det er hans værk og at han er stolt af det.
Studer selv kvaderstenenes overflader og farvespillet i
kampestensmurene. Forestil dig at du sidder med en hammer og nogle
mejsler, og foran dig ligger en stor bunke runde marksten.
Alteret
Kirkerummet er helt hvidmalet, der er ingen
kalkmalerier. Det domineres af alter, prædikestol og de hvidmalede
stjernehvælv.
Alteret er fra 1597. Det centrale billede er
overmalet flere gange. Konservatoren har fremdraget den oprindelige
indskrift under alterbilledet. Den lyder:
Anno Domini 1597 lod erlige velbørdige mand
Jørgen Urne med hans Kjære fraue Margrete Wifferts
Gjøre denne Tauffle til Guds og Kirkens Erre
Oc
på Kirkens Bekostning……
Det er altså kirketienden som har bekostet
altertavlen. Det nuværende maleri og den nuværende indskrift under
det er lavet i 1724, men maleriet er muligvis en opmaling af et
tidligere maleri, mener konservatoren. Læs selv indskriften fra 1724
om hvem der har ladet alteret renovere og staffere.
I løbet af 1700-tallet har man under
indflydelse af pietismens modvilje mod billeder i kirkerne overmalet
alterbillet og ophængt et simpelt kors i stedet. Ved restaureringen
i 1927 blev det nuværende billede heldigvis fremdraget.
Den rødhårede Judas
Alterbilledet viser Den hellige nadver, med
Jesus omgivet af sine 12 disciple der ligner stovte jyske bønder. De
er sørgmodigt samlede omkring bordet med vin og brød. Kun en skiller
sig ud. Nærmest os sidder en satanisk smilende mand med rødt hår og
en pengepose i hånden. Så ved vi hvad klokken er slået. Det er Judas
med sine 30 sølvpenge. Hvis vi skulle være i tvivl, kan vi kigge på
hans fod som maleren har forsynet med en gedebukkehov.
Se billedsiden
For datidens kristne repræsenterer Judas
jøderne som korsfæstede Jesus og nægtede at tage troen på ham til
sig. Det røde hår, den store krogede næse, pengeposen og det
sataniske grin viser datidens opfattelse af en typisk jøde.
Maleriet er i øvrigt en spændende løsning på
typemaleriet: Den hellige nadver. Der er realisme, psykologi og en
fin kolorit. Apostlene har ingen glorie. Det er rigtige, gamle mænd
som bedrøvet kigger ned – ligesom de gamle mænd der dengang sad i
kirken for at få syndernes forladelse.
Gelænderet
Foran alteret er et kunstfærdigt
smedejernsgelænder. Også her spiller djævlen ind. I de to fag til
venstre har smeden ladet to djævlefigurer snøre ind i deres egne
haler. Deres horn føres gennem de gennemhullede haleslyng og låses
uhjælpeligt fast. Jo, djævelen eller trolden er til stede på mange
måder i Solbjerg kirke.
Til højre ses et kunstfærdigt våbenskjold i
gelænderet. Det er kirkeejerne på Wiffertsholm i 1724, Lauritz
Kierulw og frue Karen Gesmand. Hr Lauritz har 3 muslingeskaller og
en farlig bjørn der ligner en elg. Fruen har en syngende lærke og 3
blomster i sit våbenskjold.
Gobelintæppet
Over alteret ses et gyseligt gobelintæppe, et
kalkmaleri fra 1700-tallet. I 1977 prøvede man at restaurere to
ældre kalkmalerier bag det, men det var desværre ikke muligt.
Epitafiet
Nu orker vi snart ikke mere. Men der er mange
flere historier om Solbjerg kirke i det ovennævnte hæfte. Læs dem
selv.
Det første man ser når man fra våbenhuset
træder ind i kirken, er et epitafium. Det er fra 1648 og forestiller
to andre ejere fra Wiffertsholm, Enevold Seefeld og hustru Anne
Urne. De knæler ydmygt på hver side af Jesu kors. Men ellers er
epitafiet ikke spor ydmygt. Det skal nemlig dokumentere at de ikke
bare var adelige, men at de tilhørte højadelen. For at gøre
det, skulle begge ægtefæller kunne vise 16 adelige aner i lige
linje. Og det er lige præcis hvad epitafiet gør. Der er 64
våbenskjolde malet i sidefelterne. Ovenover fruens våbenskjold står:
Fru Anne Urnes Ahner paa Federne. Og
tilsvarende over herrens.
Klokken
I våbenhuset står Danmarks ældste kirkeklokke.
Den har sandsynligvis hængt i en klokkestabel der stod på
bronzealderhøjen og irriteret trolden. Derfor har højen en flad top.
Klokken er fra Valdemar Sejrs tid, i slutningen af 1100-tallet. Den
er lavet i Nederlandene og sejlet til Danmark.
Gå selv på opdagelse i kirken og i omegnen. Der
er meget mere. Brug hæftet du kan købe i våbenhuset. Spørg graver
Birger Pedersen. Se billedsiden
Tilbage til forsiden
April 2009.
|