Vä kyrka Tilbage til forsiden
Se Vä kirke og se ind i middelalderen tværs igennem ni
århundreder. Vä ligger 5 km syd for Kristiansstad i det østlige Skåne og er i
dag en småborgerlig forstadsidyl med prangende lamper i indkørslen og friserede
plæner.
Det er svært at finde kirken. Den ligger i en landsbyidyl
helt for sig selv. Når man kører gennem landsbyens smalle, snoede gader, kunne
man være i Danmark. Der er endda en snæver brostensbelagt gyde langs kirkediget.
Men husene er af træ. Ved et lille torv hvor der kun mangler gadekæret, ligger
kirken og ligner en forvokset domkirke.
I middelalderen var Vä den vigtigste og rigeste by i Skåne.
Den betalte i hvert fald mere i skat end både Lund og Helsingborg. Der var en
kongsgård og et kloster og kirken var klosterkirke. Byen var omringet af volde
og en voldgrav. Se Vä i middelalderen.
Kirken udefra
Når man kigger på kirken udefra, kan man se at den er i
slægt med Lunds domkirke. Det er de samme sandsten der nu er grå af ælde, og den
samme rent romanske stil, det samme runde korparti. Det er da også den samme
bygmester der har været i gang, Regner eller Regnerus stenmester.
Tårnene mangler dog. Men de var der skam i sin tid, de to
tårne der indkransede indgangsportalen mod vest. De brændte bare sammen med
klostret i år 1250. Senere i middelalderen opførtes det nuværende tårn mod syd.
Samtidig er kirken forhøjet og har fået hvælvinger. Dobbeltkapellet mod nord
blev bygget i 1500-tallet. Tilsammen giver det det ovennævnte indtryk af en
forvokset domkirke. Men det oprindelige, klassiske, romanske kirke er stadig
synlig, både ude og inde. Se kirken udefra
Majestas
Inde i kirken er der i denne oktober måned lagt et
høstoffer frem. Foran alteret ligger en smuk samling af efterårets rige høst:
græskar, porrer, blomster, løg, kartofler, grønkål selleri mm. En tak for høsten
til Gud. Se offeret
Fra høstofret løfter blikket sig til ham der velsigner det.
I en storslået Majestas Domini løfter Jesus sin højre arm og velsigner ofret og
hele menigheden og hele jordens befolkning. Venstre hånd hviler på livets bog.
Han sidder på regnbuen, den røde kappe flagrer mod den blå æter. De varme
okkerfarver i glorien, skægget og bogen trækker skikkelsen frem. Mens de lyse
blå farvetoner får baggrunden til at forsvinde langt, langt bagud i æterens bad.
Det veltrimmede skæg, de store, faste øjne og den lange,
græske næse signalerer alvor og styrke. Her under hans majestætiske vinger kan
vi være trygge. Som man dengang kunne det under kongens eller stormandens
beskyttelse.
Rundt om den velsignende Jesus ses de fire evangelisters
symboler.
Vä og Sicilien
Det er romansk kirkekunst når det er fornemst. Selvom
maleriet er slidt og arret af 900 lange år, taler det direkte til os gennem
tiderne. Det er et af de tidligste kalkmalerier, fra 1120-50. Kongen eller
stormanden har, ligesom i Jelling og Tamdrup, fundet en maler i europæisk
topklasse.
Dengang stod det danske rige på sit højeste politiske og
kunstneriske stade som en del af den dominerende nordeuropæiske kulturkreds.
Normanniske vikingekonger byggede tilsvarende kirker så langt væk som Sicilien.
På Sicilien arbejdede kunstnerne i mosaik og de voksede op
i blandingen af arabisk, græsk og europæisk kultur, men hovedtemaet i kirkerne
var det samme som i Vä, Majestas Domini.
Stiftere og martyrer
Resten af koret er udsmykket i sammenhæng med
Majestas-fremstillingen. På det buede loft hylder 24 engle, martyrer og profeter
Gud i lovsang. De er svært ramponerede af tidens tand. Det samme er
stifterbillederne nederst i apsisrundingen af en dronning som overrækker en
kirkemodel til Vorherre og en konge. Det må være Dronning Fredkulla og Kong
Niels, mener historikerne ud fra maletidspunktet. I apsisrundingen ses også
Maria og en engel med spyd og Peter, mod nord. Det oprindelige vindue er smukt
smykket med ornamentik og maleri, så man får en fornemmelse af den prægtige
helhed i udsmykningen. Se korets malerier
Altertavlen
I nordskibet står altertavlen fra 1674. Mellem flotte,
barokke søjler står Moses med de ti bud og Jesus med bogen. I midten er der et
levende trærelief af den sidste nadver hvor Jesus sidder med den unge, skægløse
Johannes i skødet. Judas med pungen sidder overfor, isoleret fra de andre.
Ovenover er malet Jesus der beder alene i natten, dog omgivet af blomster. En
hånd stikker ud af skyen med en kalk hvorfra den olie der salver Jesus, hældes.
På bordet mellem apostlene ses et stort fad med noget der
ligner en hund uden skind, men som nok snarere er et lam, der symboliserer
Jesus. Nadvermåltidet foregår inde i et stort hus med murstenstag, mange vinduer
og flisegulv. Se altertavlen
Sct. Gertruds kapel
I landsbyen rundt om kirken genfindes det middelalderlige
vejnet. Følges vejen 100 m mod vest og derefter lidt mod nord, kommer man til
Sct. Gertruds kapel, eller ruinerne af det. Sct. Gertrud var de vejfarendes
helgen og kapellet er opført i slutningen af 1400-tallet. Fra kapellet ser man
mod vest ud over det frugtbare agerland.
I kapellet møder jeg nogle af nutidens vejfarende. Jeg
prøver at snakke med Magnus som en af dem hedder. Magnus er ca. 14 år og han
forstår absolut intet af mit kaudervælsk. Det viser sig at Magnus er på tur med
sin resursskola, specialskole ville vi sige på dansk. Det forklarer også at der
var 3-4 lærere med til 8-9 børn, og at 3 af drengene absolut ikke ville med
rundt og se gamle kirker og kapeller.
Se kapellet
Helligåndshuset
Udenfor landsbyen, mod syd, ligger grundvolden til det der
var middelalderbyens helligåndshus, bygget sidst i 1400-tallet. Det var
fattighus og hospital. Af hensyn til smittefaren lå huset uden for byen.
Da Christian d. 4 satte sig igennem
Vä lå midt i agerlandet, og selvom den havde volde og
voldgrav, var den svær at beskytte og i 15-1600 tallet tippede magtbalancen og
svenske hære erobrede Vä i både 1452, 1509, 1569 og igen i 1612 af Gustav II
Adolf. I 1612 blev det for meget for Christian d. 4 og han forbød at byen blev
genopført. I stedet skulle byen flyttes til en ny by som blev bygget op fra
grunden i nærheden på et sted der kunne forsvares. Således kom Kristiansstad
til, og den overtog Väs købstadsrettigheder og indtægter.
Oktober 2008
|