Historien om Jesus
fortalt i Sulsted kirkes
kalkmalerier
Tilbage til Sulsted kirke |
|
Ærkeenglen Gabriel står ude på marken, bag risgærdene, og
fortæller Maria at hun skal føde Guds søn. Englen siger på båndet:
Hil dig nådefyldte. Nedenunder maleriet forklares temaet på dansk:
hvorledes engelen gabriel hilser maria. Som en anden indskrift
fortæller, er billederne malet i 1548. Det er 12 år efter
reformationen. I den reformerede kirke er bibelens ord centrale, og
dermed skriften. Det danske sprog vandt indpas i gudstjenesterne,
præsterne prædikede på dansk.
Det er en gammel skrøne at reformationen betød at kalkmalerierne
blev malet over. Det er Sulsted kirke et levende bevis på.
Kalkmalerierne her har aldrig været overkalkede.
De blev dog "forbedrede" i 1599. Her fik mange af figurerne på
billederne mere tidssvarende tøj på. Dette nye lag maling blev dog
fjernet ved en restaurering i 1800-tallet. |
|
De to gravide kvinder, Maria og Elisabeth, mødes ved havegærdet.
Det er Maria med glorien og det lange gule hår. Husene er solide
bygninger af kvadersten, ligesom Sulsted kirke, med
renæssancevinduer. De spidsbuede gotiske er fortid i 1548. |
|
Så er vi kommet til Jesu fødsel. Vi kigger ind i den solide
staldbygning hvor Jesusbarnet ligger på nogle tæpper på gulvet, mens
far og mor tilbedende ser på. Josef har glorie og rosenkrans i
hånden. Bag en meget flot krybbe ses en okse og et æsel. Udenfor
risgærdene, dvs. ude i den vilde natur, ses to hyrder der bliver
gjort opmærksom på den store begivenhed af englen ovenover. |
|
De hellige tre konger tilbeder Jesusbarnet og giver gaver. Den
ene peger op på stjernen der viste dem vej. De tre konger er iført
moderne renæssancesko, ikke middelalderens snabelsko. |
|
Jesus omskæres af ypperstepræsten der står med en stor, blodig
kniv, mens far og mor holder godt fast i den lille. Den danske
indskrift nedenunder lyder: her lader jhesum sig omskiere. Det er
Jesus selv som vil det.
Omskæringen blev betragtet som den første af Jesu lidelser,
derfor er den med i fortællingen her. |
|
Barnemordet i Bethlehem i al sin gru. Nederst forsøger en kvinde
at forsvare sit barn. Kvinderne til højre står med blottede bryster
som tegn på at børnene er revet fra dem mens de ammede. Til
venstre rider Herodes ud af byporten til Jerusalem, en flot by med
tårne og spir. |
Lidelseshistorien
et passionsspil i farvet kalk
Hans Maler
fortæller historien med tydelige elementer fra teateropførelser af
passionsspil om Jesu sidste dage. |
|
Jesus vasker fødderne på en af sine disciple. Hans håndklæde i
bæltet ses normalt ikke i dette motiv. Håndklædet har været et
rekvisit i teateropførelsen af lidelseshistorien. Det samme gælder
den trebenede skammel som disciplen sidder på. Den kan hurtigt
bringes ind og ud. |
|
Hans Malers signatur. Men det er adelsmanden, Just Høgh der har
krævet det skrevet på denne måde. Tidligere var det maleren som
alene fremhævede sig selv. Teksten lyder: Anno Domini 1548 da loud
erlighe ock velbiurdigh mand iost høgh tiil vangxgaard thenne kircku
formalle hans maller ii randers. |
|
Bønnen i Getsemane have. Jesus ses bedende til højre. Over ham
svæver den kalk som han beder Gud tage fra ham. Teksten nedenunder
lyder: fader er tet mueligt da tag denne døssens kalk fra mig, men
vorde din vilge ock ick min.
Til venstre for Jesus ses tre sovende disciple. I porten venter
Judas med det røde skæg og posen med de 30 sølvpenge. Udenfor havens
spidse plankeværk ses romerske soldater vandre forbi. |
|
Den hellige nadver, det sidste måltid med disciplene. De sidder alle
12 om bordet. Yndlingsdisciplen, Johannes har lagt sit meget lille
hoved i Jesu skød. Jesus rækker en oblat over til Judas som tegn på
sin viden om hvad der skal ske og sin tilgivelse. Judas holder
krampagtigt fast i sin pengepose. På fadet i midten ligger et lille
påskelam. Kanden på piedestalen i midten er normalt ikke med i
nadverfremstillingen og optager meget af den trange plads omkring
bordet. Det kan være et element fra passionsspillene hvor disciplene
vaskede deres hænder før måltidet. |
|
Her mangler det dramatiske maleri af Judaskysset hvor Peter først
hugger øret af Malkus og Jesus derefter sætter det på igen. Det
kommer med når jeg næste gang kommer forbi Sulsted. |
|
Jesus dømmes af Pilatus - som mærkværdigvis har krone på.
Jesus pines af bødlen til venstre der slår ham med en kølle, og
hånes af narren foran der rækker tunge ad ham. Det er igen
teatralske elementer.
Axel Bolvig fremhæver i "Kalkmalerier i Danmark", som denne
fremstilling står i stor gæld til, at Pilatus stol minder ham om de
utallige helvedgab vi ser i kirkernes kalkmalerier. Det er da også
en meget præcis placering af Pilatus - den hændervaskende hykler.
|
|
Jesus piskes af fire grumme bødler der slår så hårdt de
overhovedet kan. Den ene må endda ned og binde et nyt ris fordi det
gamle er slidt op. Jesus står, fuld af blodige mærker, bundet til en
søjle. Den ene bøddel har nogle bemærkelsesværdige træsko på med
snabelsnude. Er det sammen med de stribede strømper et tegn på
dødssynden forfængelighed? Til højre står Pilatus og hans
soldater. Han beordrer afstraffelsen med sin håndbevægelse.
Til venstre ses et landskab med træer og en idealarkitektur der
gengiver en blanding af kirke og borg. |
|
Tornekroningen. For at gøre det ekstra pinagtigt for Jesus,
mases tornene ned med stokke og voldsomme armbevægelser. Og han slås
med en stor kølle. Man ser teaterstykket for sig.
Den lille mand til højre rækker Jesus en stok som han kan bruge
som scepter, han hævdede jo at han var jødernes konge.
Her optræder bøddelen med det flotte røde cykelstyrsskæg første
gang. |
|
Ecce homo! Se hvilket menneske! Den torturerede Jesus fremvises
for folket. Hån og spot møder den der hævdede at han var jødernes
konge. Jesus står på en trappe som har er blevet stillet op på i
passionsspillene. Foran ham står en lille mand og rækker tunge ad
ham. Strømperne er rullet ned som tegn på foragt. Han repræsenterer
det foragtelige jødiske folk.
Bag ham står Pilatus med sit hof og sine soldater. |
|
Pilatus vasker sine hænder. Tjeneren har et tørklæde om halsen
så han kan tørre dem bagefter. Pilatus sidder i sin dommerstol der
stadig ligner et helvedgab. Jesus holdes af to tjenere. Den ene
har krænget narrehuen tilbage. Foran ligger der en lille fyr der
rækker tunge ad Jesus. Narrestreger og forhånelse. Der har sikkert
også været meget at grine ad i passionsspillene. |
|
Jesus bærer korset ud til Golgata-bakken der ses øverst til
højre med de tre kors (selvom Jesus kommer slæbende med et til).
Simon af Kyrene, en fattig bonde uden sko, hjælper ham med det
meget tunge kors.
Bag dem følger Maria og en anden kvinde dem ud af byporten.
Jesus trækkes afsted af en lille mand. Forrest går en anden med
en stige til nedtagelsen. Ovenover slår en soldat i rustning Jesus i
hovedet med en kølle. |
|
Kjortelen rives af Jesus så sårene springer op. Bødlen der gør
dette, er iført utroligt brede sko og stribede - forfængelighed -
strømper. Pilatus befaler at det skal gøres. Til venstre ses Maria
og Johannes og andre hellige, med glorier.
Teksten nedenunder siger: der de kome til hoffvitpandested da
rücte de hans kjortel af hannem. Hovedpandestedet, kraniestedet er
Golgata på hebraisk. |
|
|
Pilatus beordrer at Jesus skal have en sidste drik, af eddike og
galde. Endnu en pinsel. Bødlen med cykelstyrsskæg rykker ham i
håret. Og en tømrer er ved at forbore et hul til naglen med et stort
vridbor.
Dette og det forrige motiv ses normalt ikke i
passionsfremstillingen. Man ser for sig hvordan passionsspillet
ligefrem svælger i Jesu lidelser. |
|
I 1599 lod Just Høghs søn, Stig Høgh malerierne modernisere.
Mange personer fik en mere moderne påklædning. Det ses i denne
tegning af malermester Sørensen fra 1882 som restaurerede
kalkmalerierne og samtidig fjernede overmalingen fra 1599. Det
flotte cykelstyrsskæg på bødlen til venstre er fjernet. Bødlerne har
fået moderne hatte og knæbukser. De komule-sko som var topmoderne i
1548 er også erstattet af en ny tids modesko. |
|
Tilbage til den rituelle og uafvendelige tragedie. Jesus
hamres fast til korset med kæmpestore nagler og hamre. En bøddel må
endda strække Jesu arme af led for at få naglen til at passe ned i
det forborede hul. Hvilken pine i passionsspillet. Hvilken larm og
forpint gråd.
Og den hændervaskende skurk står til venstre og peger spottende
på skiltet med INRI - Jesus af Nazaret, Rex Judaeum, jødernes konge.
Bag ham står høvedsmanden med en bydende håndbevægelse.
Til højre ligger kjortelen og de terninger som soldaterne brugte
til at spille om den med. |
|
Det er fuldbragt, siger Jesus og dør. Adam og Evas, og alle vi
menneskers arvesynd er sonet. Jesus hænger med de grufulde nagler
igennem sig. Til venstre står den blinde Longinus der har stukket
sit spyd i siden på Jesus. En af jesu blodsdråber har ramt hans øje
så han pludselig er blevet seende - og troende.
På den gode, venstre, side synker Maria afmægtigt om. Og den gode
røver ser tillidsfuldt på Jesus.
På den onde, højre, side ses Pilatus og hans folk. Den onde røver
stirrer ned i jorden fra sit knortede kors. |
|
Josef af Arimetæa og Nikodemus tager den døde krop ned. Maria og
Johannes tager imod. Til venstre står Maria Magdalena i en meget
fin dragt - forfængelighed. Hun har ikke glorie om hovedet. |
|
Josef og Nikodemus sænker den nøgne, døde krop ned i
stensarkofagen. De hellige og Maria Magdalena står bagved.
Lidelseshistorien er gennemspillet. Tæppet kan gå for.
Men bagved til højre ses en skov med store, modne frugter som
varsel om genopstandelsen og pinseunderet. |